Z kuşağının favori arama motoru

Gençler Artık TikTok ve Instagram’ı Seçiyor

“Google’a sor” dönemi yerini “TikTok’a bak” dönemine mi bırakıyor? Z kuşağı olarak adlandırılan yeni nesil, arama alışkanlıklarını köklü biçimde değiştiriyor. Bilgiye ulaşmanın en hızlı, en pratik ve en ilgi çekici yolu artık klasik arama motorları değil, doğrudan sosyal medya platformları. Başta TikTok olmak üzere Instagram ve YouTube, gençlerin “arama davranışlarında” Google’ın yerini almaya başladı.

PEKİ NEDEN TİKTOK?

TikTok ve benzeri uygulamaların, gençler için birer sosyal mecra olmanın ötesine geçerek birer arama motoruna dönüşmesinin başlıca nedenleri şu:

  • Anında görsel anlatım: Z kuşağı bilgiye uzun metinlerle değil, 15–60 saniyelik videolarla ulaşmak istiyor.
  • Algoritma destekli keşif: Google düz bir liste sunarken, TikTok kullanıcıya özel içerikleri öne çıkarıyor.
  • Deneyim odaklı sonuçlar: Gençler bilgi değil, “başkasının deneyimi” üzerinden seçim yapmayı tercih ediyor.

Örneğin “İstanbul’da kahvaltı yapılacak en iyi yerler” şeklinde bir arama yapan genç, TikTok’ta bu mekanı ziyaret edenlerin kısa videolarıyla karar veriyor. Google’daki klasik blog yazılarının ya da harita sonuçlarının yerini artık “story formatında bilgi” aldı.

VERİLER DA AYNI ŞEYİ SÖYLÜYOR

Google’ın üst düzey yöneticilerinden Prabhakar Raghavan’ın 2022’de yaptığı açıklamada “Gençlerin %40’ı bir mekan ararken artık Google yerine TikTok veya Instagram’ı tercih ediyor.” şeklinde konuştu. Üstelik bu oran, son iki yılda daha da arttı. 2025 itibarıyla sosyal medya tabanlı aramaların, geleneksel metin tabanlı aramaları özellikle yaşam tarzı, yemek, seyahat ve eğlence kategorilerinde geride bıraktığı görülüyor.

ARAMA MOTORU TANIMI DEĞİŞİM YAŞIYOR

Z kuşağının internette bilgiye ulaşma biçimi, arama motoru kavramının kökten yeniden tanımlanmasına yol açıyor. Artık bir platformun “arama motoru” sayılabilmesi için sadece bilgi sunması yetmiyor bilgiye deneyim katması, görselleştirmesi ve kullanıcıyı o dünyaya çekmesi gerekiyor.

Related Posts

Bilim adamlarından büyük başarı: Deniz örümceğinin şifresi çözüldü

Deniz örümcekleri, örümcek ve akreplerle aynı aileden gelen, ancak onlardan oldukça farklı görünen deniz canlıları. Pycnogonum litorale türü üzerinde çalışan Viyana Üniversitesi ile Wisconsin-Madison Üniversitesi araştırmacıları, bu canlıların gen …

Susuzluğa karşı bir umut daha

Bilim insanları, dünyanın en acil sorunlarından biri olan temiz içme suyuna erişim için güç kaynağına ihtiyaç duymadan, havadaki nemden su toplayabilen özel bir atmosferik su hasadı cihazı geliştirdi. MIT Laboratuvarı’ndan mühendis Chang Liu’nun …

Satın aldığı araba yeni evine kendi kendine geldi

Son dönemde düşen satışlarla mücadele eden Tesla, bu kez adını dünyanın ilk otonom araç teslimatı ile duyurdu. İnternet üzerinden verilen Tesla araç siparişi, 30 dakikalık mesafeyi kendi kendine kat ederek yeni evine ulaştı.

Samsung’un yeni katlanabilir modellerina ait görüntüler sızdırıldı

9 Temmuz’daki Unpacked etkinliğine hazırlanan firmanın yeni telefonuna ait görüntüler duyurusundan yaklaşık iki hafta önce ortaya çıktı.

Meta ve Oakley’den yeni akıllı gözlük

Meta, Ray-Ban ortaklığından sonra şimdi de gözlük markası Oakley ile birlikte yeni nesil akıllı gözlüklerini tanıttı.

Bruce Lee, Yapay Zekâ ile geri dönebilir

Çinli stüdyo, yapay zeka teknolojisini kullanarak dövüş filmi klasiklerini, modern görüntü teknikleri ile yeniden çekmek istiyor.